Ορισμένοι ερευνητές στο MIT μελετούν πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τη διάδοση ψεύτικων ειδήσεων και παραπληροφόρησης. Προσπαθούν να βρουν τρόπους για να αποτρέψουν αυτό το ενδεχόμενο και να βοηθήσουν τους ανθρώπους να μάθουν περισσότερα για τις πληροφορίες που μοιράζονται στο διαδίκτυο.
Όσο πιο πρόθυμο είναι ένα άτομο να μοιραστεί ειδήσεις και άλλο περιεχόμενο με άλλους, τόσο λιγότερο πιθανό είναι να ενδιαφέρεται για την ακρίβεια αυτού που θέλει να προωθήσει.
Σύμφωνα με νέα έρευνα του πανεπιστημίου MIT των ΗΠΑ, πολλοί άνθρωποι διστάζουν να ελέγξουν το περιεχόμενο που θέλουν να μοιραστούν – αρκεί να τους τραβήξει την προσοχή και να τους «κάνει να αισθάνονται».
Πριν κοινοποιήσετε κάτι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι σημαντικό να αναρωτηθείτε εάν είστε σε θέση να διαφοροποιήσετε την αλήθεια από το ψέμα. Αυτό στη συνέχεια οδηγεί στη διάδοση περισσότερων ψευδών ειδήσεων.
Οι ερευνητές ζήτησαν από 3.157 άτομα να αξιολογήσουν στο διαδίκτυο εάν μια σειρά ειδήσεων σχετικά με την πολιτική και την πανδημία ήταν ακριβείς. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν τυχαία σε δύο ομάδες. Στην πρώτη ομάδα δόθηκε μια λίστα ειδήσεων για να βαθμολογήσει και η δεύτερη ομάδα κλήθηκε να αξιολογήσει την ακρίβεια των ιστοριών χρησιμοποιώντας μια κλίμακα πέντε βαθμών. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες στη δεύτερη ομάδα ήταν πιο ακριβείς στις αξιολογήσεις τους από τους συμμετέχοντες στην πρώτη ομάδα.
Η μελέτη διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι στους οποίους ζητήθηκε να σκεφτούν αν θα μοιράζονταν ειδήσεις μέσω των κοινωνικών δικτύων είχαν περισσότερες πιθανότητες να πιστέψουν εσφαλμένα ψευδείς πληροφορίες σε σχέση με εκείνους που δεν τους ζητήθηκε ποτέ να σκεφτούν να μοιραστούν τις ειδήσεις.
“Όταν ρωτάτε τους ανθρώπους εάν θέλουν να μοιραστούν κάτι, τους κάνει πιο πιθανό να πιστεύουν τίτλους ειδήσεων που βασίζονται σε ανώνυμες πηγές και λιγότερο πιθανό να πιστεύουν τίτλους ειδήσεων που έχουν ερευνηθεί προσεκτικά.”, δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής, καθηγητής του ΜΙΤ Ντέηβιντ Ραντ.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι είναι συχνά ευάλωτοι στο να πιστεύουν ψευδείς ισχυρισμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επειδή η κοινή χρήση είναι ένα βασικό μέρος αυτού που κάνει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.